Sajt készítés házilag



Régóta izgatta a fantáziámat már ez a dolog, kicsit utána olvastam hát az interneten.
Lehet ennél sokkal profibb módon is csinálni, tejoltó segtségével, de én az egyszerűségre törekedtem.
Több helyen is találtam recepteket, párat ki próbáltam, így alakult ki az, ahogy én csinálom.

A fotón szereplő sajt lilahagymás, fokhagymás, köményes, de csináltam már zöldfűszeres kivitelben is. Ahhoz kakukkfűvet, tárkonyt, petrezselymet és oregánót használtam.

Hozzávalók:

  • 1 l tej, lehetőleg 3,5 %-os!
  • 1 nagy kefír vagy tejföl
  • vegeta
  • apróra vágott lilahagyma,
  • apróra vágott fokhagyma,
  • egész kömény
A tejet felteszem forrni, ha forr, félrehúzom és beleöntöm a kefírt vagy a tejfölt. Megkeverem, és kicsit hagyom, hogy apró puklik formájában összegyűljön a tetetjén a sajt.
Ez pár percet vesz igénybe, akkor van kész, mikor óvatosan megkavarva a tej már nem fehér, hanem áttetsző, mert akkor az ott már a savó.

Előkészítek egy mély fazekat és egy textilpelenkát. Amikor már szépen kicsapódott a savó tetején a cucc, óvatosan belemerem a textilpelenkába, melyet a fazék fölé tettem. A pelenkát összefogom kicsit megnyomkodom (kéretik vigyázni, forró!) és egy fakanálra kötözve a fazék fölé lógatva hagyom, hogy a savó kicsepegjen a sajtból. Ezt kb. 40 percig szoktam hagyni, akkor még ott a pelenkában hozzákeverem a fűszereket, jelen esetben a lilahagymát, a fokhagymát a vegetát és a köménymagot.
Kiterítek egy folpack lapot, megszórom vegetával, köménymaggal és arra óvatosan ráborítom a langyos, fűszerezett, illatozó sajthalmot. A folpackkal szorosan összefogom és formázom, majd hűtőbe teszem. A fenti hozzávalókból 20-25 dkg friss sajt lesz.

Mit mondjak: nálunk egyetlen vacsora alatt elfogyott és nagyon ízlett.


Tapasztalatom: ha nem hagyjuk sokáig kicsepegni, csak kb. 20 percet, akkor isteni krémes kenhető sajtot kapunk. A 40 perc leteltével azonban egy jó textúrájú, szeletelhető ínyencség lesz.

Jó étvágyat!

30 megjegyzés:

csongi írta...

Szia, elkészítettem, nekem kenhető lett, de nem érdekel, mert az íze fenomenális. Köszi a receptet.

háni írta...

valamiért nekem se lett szilárdabb a kenhető állapotnál...tudnád részletezni a kicsöpögetést?vagy mit csinálunk rosszul?

ancsuka írta...

Szió! Ancsuka vagyok, lehet még emlékszel is rám. Ma kipróbálom a sajtodat, és megírom, hogy sikerült.

ancsuka írta...

Nagyon-nagyon finom lett. A blogomba találsz képeket, ha érdekel.

Kisvax írta...

háni, érdemes minél zsírosabb tejből készíteni, én 3,5-esből szoktam.
A másik, hogy a lecsöpögtetés után, mikor kevred a fűszerekkel, nagyon óvatosan kell vele bánni. Ha akkor szétnyomod, akkor kenöcsösebb lesz, nem pedig szépen szeletelhető, tömörebb.

Kisvax írta...

ancsuka, már hogya búbánatba ne emlékeznék Rád:)
Nagyon ügyes vagy, megnéztem, klassz lett:)

Névtelen írta...

Szia,

véletlen találtunk rá a sajt receptedre - ez alapján készítettük az első sajtunk és isteni lett :)
- párszor kicsit elfeledkeztünk róla és így jól szétvált a savótól, sokat csöpögött; úgyhogy teljesen jól végható lett

köszi :)

Liliana írta...

Szia,
Nagyon finom lett a sajt, a recepted szerint keszitettem el csak en egybol 5 l tejbol csinaltam, koszi szepen a csalad neveben is, Liliana Tanzaniabol

Névtelen írta...

Szia!

És meddig lehet tárolni ezeket a házi sajtokat?

hunpalocz

Névtelen írta...

Köszi, nagyon finom már most, pedig még le se hűtöttem. :))

Névtelen írta...

Sziasztok. Segíteni szeretnék azknak akik nem találták még meg az igazi sajt receptjét. Én megtaláltam!!!
Azzal kezdeném, hogy a tej amit használok természetesen nem bolti tej, hanem a közeli tehéntelepről hozom, de ugyanilyen tejet árul a tejes autó is:).
Szóval 1300Ft-ért a végén 1,5 kg sajtot kapok, szerintem ez nagyon jó megtakarítás.
Hogy hogyan is készül ez az adalékanyagoktól mentes kemény sajt?
csak a következőt kell tenni!
felforralunk 10 liter tejet( lehet 5 literből is akkor értelem szerűen mindennek a felét veszem csak), de nagyon fel kell forralni,addig kevergetni nem szabad egyáltalán!!!! Leszedem a bőrét, majd beleteszek 4 evőkanál sót és pontosan 4 percig főzöm( 2 szer meg lehet óvatosan keverni). Ha letelt a 4 perc beleöntök 3dl 10%-os ecetet és ezzel is főzöm 4 percig itt már viszont megint TILOS keverni!!!4 perc után leveszem a tűzről és egy pelenkába öntöm ezt fellógatom és negyed órát hagyom hogy a savó kicsöpögjön. Ezután egy lyukas edénybe teszem( ezt az edényt régi műanyag éthordó magasabbik edényéből csináltam, amit kilyukasztottam az alján és az oldalán forró szöggel) és tetejére nehezéket rakok(pl: 3 db tégla), magyarul préselem. Ezt 12 órát hagyom állni. Végül sós vízbe is áll egy 5 órát és kész is a sajt. Maga az elkészítés max fél órát vesz igénybe és mindenkit biztosítok arról, hogy ennek az állagával nem lesz gond!!! Egy a titka a végén a jó erős préselés!!!!

Névtelen írta...

Én is írok egy receptet.
1. 4 l HÁZI tej, vagyis nem az a bolti lötty amit sokan megvesznek!!
ezt 25 percig forralni kell folyamatos kavargatás mellett különben kifut. majd ízlés szerint sózni. minimum 5 dkg só kell, de aki sósabban szereti az tegyen többet, ezután 1 dl 10%-os ecetet öntök bele, ezzel nem főzöm, hagyom állni 1 órát, majd egy vászonzsákba, vagy valami hasonlóba öntöm, és hagyom csöpögni. ha valaki keményebb sajtot szeretne több ecetet tegyen bele

Névtelen írta...

Végre egy sajtrecept, amihez nem kell oltó anyag, csak olyan házi dolgok, ami egy átlag faluhelyen található. Köszi köszi:D:D

Ízlésszindróma írta...

Kipróbáltam szuper lett!! Köszönöm:))
http://izlesszindroma.blogspot.com/2011/06/kapros-es-hagymaimado-hazi-sajt.html

MSE írta...

Sziasztok ! Az ízesítéshez, fűszerekhez írnázok mennyiségeket, pl. mokkás kanálnyi. Köszi

Névtelen írta...

Szia!

Elkészítettem az általad írt, illetve a megjegyzésben javasolt sajtot is, mindkettő használható, a tiédnek inkább a puha-kenhető verziója a finom, a másikat talán trappista - szerűként tudnám jellemezni. Köszönöm,h megosztottad velünk

Gizus írta...

Én is készítek kecskesajtot, de tejoltóval. 4 literhez egy kávéskanálnyit.Fűszerezem snidlinggel vagy petrezselyemmel vagy köménnyel vagy bazsalikommal vagy majorannával vagy hagymával vagy fokhagymával és csepegtetem. Csepegtetés után préselem 2 napig, közben csavarok a présen. Azután 20 %-os sóoldatok csinálok és 3 napig benne tartom a sajtot, de be lehet sóval dörzsölni, ugyanis ettől kap egy kérget és a só tartósitja is.Rántani is lehet a natúr sajtot.

Gizus írta...

MSE!
A fűszereket mennyiségtől függően és ízlés szerinti mennyiségben tedd a sajthoz.
Ha 3-4 literből készítem, akkor kb. 2 mokkáskanálnyi köménymagot teszek, stb.

frejja írta...

Kedves Kisvakond!

Ma kipróbálom ezt a sajtreceptet, majd beszámolok az eredményről:) Remélem, nem probléma, hogy ennek a bejegyzésednek a linkjét betettem a saját blogomba; természetesen feltüntettem, hogy tőled van. Ha gond, csak szólj, és leveszem! azenegyszeruvilagom.blog.hu
Szép napot,köszi a receptet! :)

frejja írta...

Kedves Kisvakond!

Ma kipróbálom ezt a sajtreceptet, majd beszámolok az eredményről:) Remélem, nem probléma, hogy ennek a bejegyzésednek a linkjét betettem a saját blogomba; természetesen feltüntettem, hogy tőled van. Ha gond, csak szólj, és leveszem! azenegyszeruvilagom.blog.hu
Szép napot,köszi a receptet! :)

Névtelen írta...

Sép napot.Én is kiprobáltam a sajt készitést,de nekem nem kapta össze. Hol ronthattam el? SOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Névtelen írta...

Szép estét! én is kipróbáltam a receptet és tökéletes lett.olaszországban élek és már nagyon hiányoztak az otthoni sajtok, most már én is tudok csinálni.köszönöm

Névtelen írta...

I'm extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays.

http://www.musclecarowners.com/forum/blog.php?1309-utilitytruckguy
My web blog - used bucket trucks

Névtelen írta...

Aԁmіring the timе and effort уou put into
your blog and in depth infoгmation you proѵide.
It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the ѕame unwanted rеhashed infoгmation.
Fantastic read! I've bookmarked your site and I'm іncluding your RSЅ feedѕ to my Gоogle account.


http://ωww.lifechаt.сom/i80equіρment
Here is my web-site :: bucket Trucks online

Névtelen írta...

Pleаse let mе know if you're looking for a writer for your blog. You have some really great articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd rеally like to
wrіte some cοntent for your blog in exchangе for a link bacκ to mine.
Please blаst me an email if interestеd. Τhanks!


Feel free to ѵiѕit my site - tens

Névtelen írta...

Aω, thiѕ wаs an incгеdibly good
post. Taking a few minutes and actual effoгt to mаke a great aгticlе… but what cаn I
ѕay… I hesitate a lot and nеvеr managе
tо get nеarly anythіng done.

Here is mу website irving cab

Névtelen írta...

I’m nοt that much οf a intеrnet reаdеr to bе
honeѕt but уour blogs reallу nісе, kеep
it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back in the future. All the best

Also visit my page ... taxi service in Irving

Névtelen írta...

First of all І would liκе to say supeгb blog!
Ι had a quicκ question in which I'd like to ask if you do not mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your head before writing. I have had a difficult time clearing my thoughts in getting my thoughts out there. I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are usually lost simply just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints? Cheers!

My webpage - how to make money buying and selling cars

Névtelen írta...

Right away Ι am goіng to do my brеakfаst, afterward
having my bгeakfast coming ovег again to гeаd οther news.


Check out mу ωeb site: http://www.page1rankingdallas.com

Névtelen írta...

Hi theгe mates, gοοd post and nicе urging cοmmentеd
at this placе, I am actually enjoyіng by thеse.


Alѕo νisit my web page ... Seo Companies dallas